Na mijn studie bedrijfskunde in Rotterdam ben ik consultant geworden. Ik ben gepassioneerd om bij te dragen aan de opgaven in de publieke sector. Dit doe ik als strategisch sparringpartner en programmamanager. Ik richt me primair op het realiseren van maatschappelijke opgaven en versterken van organisaties, samenwerkingsverbanden en ketens. Ik heb zowel ervaring met het plannen en ontwerpen als succesvol realiseren van veranderingen.
Mijn opdrachten hebben als doel om doorbraak te realiseren en veranderingen te versnellen. Vaak om de menselijke maat en de uitvoering te versterken. Juist in een omgeving die verder digitaliseert en waarin data belangrijker wordt.
In opdrachten hanteer ik een participatieve en expertmatige aanpak. Dit leidt tot gefundeerde beslissingen en eigenaarschap. Ik help om veranderingen van papier naar de praktijk te brengen. Door te kijken naar zowel de governance en structuur als ook leiderschap en gedrag. Ontwerpen en veranderen gaan bij mij hand in hand. In co-creatie zorg ik ervoor dat het ontwerp niet alleen passend is, maar ook dat de benodigde verandering in gang wordt gezet.
De overheid heeft wet- en regelgeving te complex gemaakt. Burgers raken verstrikt in regels en procedures, en de uitvoering loopt steeds meer vast. Vereenvoudiging is noodzakelijk om een overheid te krijgen die werkt voor burgers. Dit onderwerp krijgt de afgelopen jaren gelukkig steeds meer aandacht. Tot nu toe vooral op papier: in rapporten van allerlei instanties en in standen van de uitvoering van publieke dienstverleners. In de praktijk stokt het proces. Daarom is een andere manier van werken en denken nodig, waarbij we vooroordelen loslaten en de grondoorzaken aanpakken.
Na jaren van vele ambtelijke rapporten over de noodzaak zetten politieke partijen vereenvoudiging van regels en toeslagenstelsel nadrukkelijk op de agenda in hun verkiezingsprogramma’s. De vraag is alleen of de praktijk gaat veranderen, aangezien de grondoorzaken niet worden aangepakt en partijen slechts beperkt reflecteren op hun eigen rol in het ontstaan van complexe regelgeving. Ook gaan ze niet in op de pijnlijke keuzes die vereenvoudiging vereist.
Burgers centraal stellen vereist fundamentele omslag. “Hoe zetten we de veranderagenda voort in de driehoek van politiek, beleid en uitvoering om burgers centraal te stellen in overheidshandelen? Hoe versnellen we de benodigde verandering? Zo'n dertig sleutelfiguren uit beleid, uitvoering en toezicht gingen hierover met elkaar in gesprek tijdens een rondetafel van Berenschot eind november in Nieuwspoort.
Drastische koerswijziging noodzakelijk voor terugwinnen vertrouwen in overheid.
De gemeente Zevenaar wilde hun organisatie beter bestuurbaar maken. Zelf hadden ze de eerste contouren al geschetst van een nieuw organisatieontwerp met domeinen als uitgangspunt. Om deze omslag te realiseren, wilden ze kwartiermakers inzetten die de organisatieontwikkelingen per domein zouden voorbereiden. De combinatie van gebrek aan tijd en de behoefte aan expertise in één hand bracht hen op het spoor van Berenschot voor de kwartiermakersrol.
Christiaan Gort is in oktober gestart als senior managing consultant ter versterking van het werkveld Openbaar Bestuur. Daarmee keert hij na een avontuur van bijna twee jaar terug bij Berenschot.
Hoge ambities, grote maatschappelijke uitdagingen en de wens om wendbaarder en professioneler te acteren. Dat vraagt om een ontwikkelplan als richtsnoer voor de komende jaren. Maar hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op en breng je samenhang aan in alle initiatieven? Een gemeente in het westen van Nederland schakelde Berenschot in om hiervoor een aanpak te ontwikkelen.