Een leven lang leren
Ik ben afgestudeerd aan de Nyenrode Business Universiteit. Daar rondde ik de executive master in finance & control af met een onderzoek naar de manieren waarop cultureel ondernemerschap bijdraagt aan maatschappelijke waarde. Hiermee maakte ik mijn eigen droom waar, om een brug te slaan tussen de student van de kunstacademie en de financial van Nyenrode.
Wat bied ik u?
U krijgt met mij een financial die in het onderwijs en de culturele sector werkzaam is geweest, die inhoudelijk met u meedenkt en mogelijkheden verkent. Op uw verzoek voer ik kostprijsanalyses uit, werk ik businesscases uit voor toekomstscenario’s en stel financiële analyses op. Daarbij vormt mijn bedrijfseconomische achtergrond een driehoek waarin ik organisatieinrichting, bedrijfssystemen en financiën verbind.
Ik houd van resultaten die niet alleen terzake zijn, maar ook mooi vormgegeven zijn.
In 2019 bezocht bijna de helft van jonge Nederlandse kinderen de kinderopvang. Wat weten we over de opvang die deze kinderen krijgen? Hoe ziet het aanbod en gebruik van kinderopvang eruit? Hoe goed is de Nederlandse kinderopvang? En welke kosten zijn ermee gemoeid? In het kennisdossier Kinderopvang in beeld presenteert Berenschot een overzicht van de geschiedenis en stand van zaken van de Nederlandse kinderopvang.
Is het wenselijk om de bekostiging van het hoger onderwijs aan te passen met het oog op meer flexibele deelname? In het kader van die vraag van het Ministerie van OCW voerde Berenschot een scenariostudie uit. Conclusie: bij een kleine doelgroep is flexstuderen voor instellingen financieel relatief goed uitvoerbaar, bij een grotere doelgroep heeft dit ingrijpende (financiële) gevolgen voor de instellingen, DUO en Studielink.
Minister van Engelshoven stuurde afgelopen maart een Berenschot rapportage naar de Tweede Kamer over de bekostiging van hogescholen en universiteiten. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van een drietal onderzoeken, waarvan Berenschot er twee voor de minister heeft uitgevoerd. De uitkomsten van de onderzoeken worden onderdeel van de formatie.
Steeds vaker zoeken scholen, kinderopvanginstellingen en peuterspeelzalen naar samenwerkingsmogelijkheden. Door intensiever samen te werken beogen zij een betere kwaliteit en continuïteit aan ouders en kinderen te bieden. In opdracht van het Ministerie van OCW deed Berenschot onderzoek naar de bestuurlijk-juridische vormgeving van de samenwerking tussen primair onderwijs, kinderopvang en peuterspeelzalen.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat onderzocht Berenschot de doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid rond openbaar vervoer en spoor over de periode 2013-2017. Op veel afzonderlijke onderdelen blijken inmiddels deelresultaten geboekt, wel doet Berenschot enkele aanbevelingen om de meetbaarheid van resultaten te verbeteren. “Om de doelmatigheid goed te kunnen vaststellen, is het belangrijk dat doelen specifieker geformuleerd worden en er meer informatie beschikbaar is.”, aldus Ronald van der Mark, onderzoeker bij Berenschot.