Ik ben als managing director verantwoordelijk voor de Openbaar Bestuur praktijk van Berenschot. Berenschot is voor mij de ideale werkomgeving: intellectueel uitdagend én praktisch, gericht op echte maatschappelijke vraagstukken. Mijn aandacht gaat vooral uit naar het samenspel tussen digitalisering, juridische borging en bestuurskundige innovatie. Kortom: de lastige en taaie vragen over hoe onze democratie en onze overheid kan sturen op opgaven
Ik ben daarbij op m’n best in een ontwikkelomgeving, waarin ik met een team met collega’s én mensen van de klant in nauwe samenwerking bouw aan oplossingsrichtingen. Daarbij is het meestal mijn rol een hoofdlijn van redeneren te ontwikkelen, de grote lijnen uit te zetten en te bewaken dat we ook de goede kant op blijven gaan. Voor mij zijn loyaliteit en eerlijkheid belangrijk: naar klanten maar zeker ook naar Berenschot.
Naast mijn werk bij Berenschot ben ik ook decaan bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur en commissaris van een GGZ instelling.
Geïnspireerd door sessies over opgavegericht werken, besloot gemeente Ede Berenschot in de arm te nemen om werkenderweg een nieuwe opgavegerichte manier van sturing te ontwikkelen. Gedurende dit leerwerktraject kregen opgavemanagers en hun teams hiertoe allerlei handvatten en handelingsperspectieven aangereikt om de huidige uitdagende en complexe opgaven binnen hun domein aan te gaan.
Het ministerie van BZK werkt aan de ontwikkeling en invoering van een beleidskader voor de taaktoedeling aan decentrale bestuursorganen. In opdracht van BZK heeft Berenschot onderzocht hoe vergelijkbare beleidskaders binnen de Rijksoverheid eruitzien, met als doel hier waardevolle inzichten uit te halen.
De provincies schuiven lastige keuzen voor zich uit op urgente thema’s als stikstof en klimaat. De patstelling tussen rijksoverheid en provincies op deze dossiers zal daarom voortduren. Dit concludeert organisatieadviesbureau Berenschot op basis van inhoudelijk onderzoek naar de twaalf provinciale coalitieakkoorden. Het betreft de eerste integrale analyse van alle provinciale coalitieakkoorden na de verkiezingen in maart dit jaar.
Voor het oplossen van allerlei maatschappelijke vraagstukken zijn veel ogen gericht op het openbaar bestuur. De druk op de overheid neemt dan ook steeds verder toe. Onlangs zijn Robin van Beijnhem, Hugo Geurts, Milan Terwisscha, Sebastiaan de Voogd, Nino Klein, Else de Boer en Imre Teunissen binnen Berenschot gestart als trainee. Zij gaan in uiteenlopende deelgebieden op zoek naar oplossingen.
Christiaan Gort is in oktober gestart als senior managing consultant ter versterking van het werkveld Openbaar Bestuur. Daarmee keert hij na een avontuur van bijna twee jaar terug bij Berenschot.
Gemeenten geven beperkt invulling aan thema’s als betaalbaar wonen, veiligheid en financiën. Dit blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau Berenschot naar de inhoud van 269 gemeentelijke coalitieakkoorden. Het onderzoek is een vervolg op het kiezersonderzoek uit maart 2022. Daaruit bleek dat kiezers de eerdergenoemde onderwerpen juist wel belangrijk vonden bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Vorig jaar oktober publiceerden Berenschot-consultants Roeland Stolk, Henk Wesseling, Pepijn van der Beek hun boek ‘De jacht op publieke waarde. Hoe overheden opgaven formuleren en realiseren.’
Hoe overheden opgaven formuleren en realiseren.
Per 1 april 2022 komt Peter Verheij Berenschot versterken als associé.
Leden van de TMG van het Rijk namen deel aan de online werkconferentie ‘Werken aan stelselvereenvoudiging’. Doel was dit thema vanuit diverse perspectieven te belichten en na te denken over stelselsturing en de eigen rol daarbinnen.
Gemeenteraadsverkiezingen zijn voor gemeenten vaak een roerige periode. Terwijl raadsleden en wethouders afscheid nemen of in de campagnemodus zitten, zijn ambtenaren druk met het voorbereiden van de verkiezingen, de verkiezingsdag in goede banen leiden en vervolgens de formatie goed te begeleiden.
Zelfstandig adviseur Peter Teunisse is 1 juni jl. gestart als geassocieerd consultant bij Berenschot. Hij richt zich op het transformeren van het openbaar bestuur.
Het openbaar bestuur bestaat uit 389 autonome overheden. Zij formuleren zelf, in samenwerking met elkaar én in samenspraak met de samenleving opgaven. Daarop realiseren ze publieke waarde. Dat is niet eenvoudig! Kennis, meningen en belangen buitelen over elkaar heen. De digitale transformatie schept mogelijkheden, maar creëert ook verwachtingen. Dat maakt het uitdagend om te bepalen wat je moet doen én hoe je het moet doen.
Waar het lukt, blijkt participatie dé manier om de democratie te vernieuwen en tot betere resultaten te komen. In de praktijk gaat het echter ook regelmatig niet goed. Dan leidt participatie tot verzuring en verharding van standpunten. Of slagen partijen er niet in om de stap van denken naar doen te zetten. Goed participeren is dus lastiger dan het lijkt.
De laatste jaren is de manier waarop we tot oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken (ook wel: publieke waarde) komen veranderd als gevolg van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Soms beperkt, soms fundamenteel. Mede dankzij de digitalisering maken overheden de beweging naar een ‘open overheid’ die participatief werkt, transparantie biedt en toegankelijk is voor iedereen.
Na de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken voor 2020 nam de Tweede Kamer een motie aan waarin het kabinet verzocht werd voorstellen te doen voor een brede evaluatie van de dualisering van het gemeente- en provinciebestuur. In reactie op deze motie liet minister Kajsa Ollongren van BZK een meta-evaluatie uitvoeren van eerdere evaluaties en rapporten over de dualisering van het gemeente-en provinciebestuur.
Democratisering en participatief werken meer in het DNA krijgen van de gemeentelijke organisatie: het is een doelstelling van vele gemeenten, die in de praktijk de nodige haken en ogen kent. De intenties zijn vaak goed, de ambities hoog, maar het blijft lastig om het in de praktijk waar te maken.
Er is geen gemeente in Nederland die niet samenwerkt met anderen om alle maatschappelijke opgaven waarvoor ze staan, te verwezenlijken. Van de grootste tot de kleinste gemeente, alle realiseren zij op veel terreinen publieke waarde in samenwerking met andere gemeenten, maatschappelijke partners en niet te vergeten de inwoners en ondernemers zelf. Daarbij is de dynamiek groot: gemeentelijke samenwerkingen ontstaan, verbreden en/of verdiepen zich vaak, maar kunnen ook afketsen op tegenstellingen in visies of belangen. Hoe realiseert u in dit krachtenveld publieke waarde?
Blockchain en governance lijken in eerste instantie een aparte combinatie. Maar juist de eigenschappen van blockchain om processen anders te organiseren, vragen om governance-afspraken. Berenschot stelde, in opdracht van Zorginstituut Nederland, een rapport op dat bestuurders met verstand van blockchain of blockchainspecialisten met verstand van besturen inzicht geeft in governance en de samenhang met (blockchain)technologie in de zorg. Zo is het zorgveld in staat samenhangende besluiten te nemen.
Ieder jaar kiezen de Gedeputeerde Staten (GS) van Utrecht een onderwerp van onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur, in het kader van artikel 217a van de Provinciewet. In het GS-onderzoek van 2018 wilde de provincie inzicht krijgen in typen beleids- en maatschappelijk opgaven. Daarom werd Berenschot gevraagd een model te ontwikkelen voor de analyse van complexe opgaven en een bijpassend handelingsperspectief te formuleren. Tevens diende het begrip ‘transitie’ duidelijk gepositioneerd te worden.
In het regeerakkoord is opgenomen dat de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) wordt aangepast “om de politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerking te verbeteren. Besluitvorming in een gemeenschappelijke regeling moet transparant zijn en betrokken gemeenteraden moeten hun controlerende rol beter kunnen uitvoeren en zo nodig kunnen ingrijpen”.
De resultaten van datagedreven sturing bij gemeenten variëren van eenvoudige efficiencywinst door sensoren in containers, tot ingrijpende innovaties in de zorg in wijken door beter inzicht in de behoeften van doelgroepen. Dergelijke publieke meerwaarde betekent dat iedere gemeente hierin stelling moet nemen.
Datagedreven sturing definiëren we als de inspanning om het handelen zoveel mogelijk te baseren op kennis, op basis van slimmer verzamelde en slimmer geanalyseerde data. De mogelijkheden hiervoor nemen in hoog tempo toe. De afgelopen jaren zijn de hoeveelheid data en de beschikbare analysetechnieken exponentieel gestegen. Onder de noemer van termen als ‘’BigData’’ wordt regelmatig betoogd dat ‘’de datarevolutie’’ de gemeentelijke praktijk wezenlijk gaat veranderen.