Benchmark Overhead zakelijke dienstverlening


Wat is een redelijke balans tussen de omvang en kosten voor het primaire proces en die van de overhead? Op welke aspecten van de overhead kunt u bezuinigen en waarin moet u juist investeren? Allemaal belangrijke vragen in geval van kostenreductie, beslissingen rond outsourcing, het maken van budgetplannen en het inrichten van shared service centra.

De benchmark Overhead zakelijke dienstverlening helpt u deze vragen te beantwoorden op basis van recente cijfers van de volgende sectoren:

  • Accountancy en Advies.
  • Ingenieursbureaus, Research- & kennisinstellingen en Engineering-bedrijven.
  • Advocaten, Rechtsbijstand & Juridische dienstverlening.
  • ICT dienstverleners.
  • Openbaarvervoerbedrijven, Transport & logistiek.
  • Pensioenuitvoerders.
  • Verzekeraars.
  • Uitgeverijen.
  • Vakbonden en Brancheorganisaties.

Waarom meedoen aan de benchmark Overhead zakelijke dienstverlening?

  • De marktconformiteit van uw overhead in vergelijking met die van andere zakelijke dienstverleners. Ook krijgt u inzicht in de opbouw per overheadfunctie en aantal benodigde formatieplaatsen per functie.
  • Inzicht in de hoogte van de personeelskosten per functie en de mate van uitbesteding en kosten inhuur.
  • Inzicht in de kosten (en omvang) van de overhead. Waar kunt u nog besparen en wat zijn de quick wins?
  • ICT-kosten en facilitaire kosten per fte. Zijn uw automatiseringskosten marktconform of kunt u nog besparen op uw huisvesting of schoonmaakkosten?
  • Vergelijking van uw managementstructuur met die van andere zakelijke dienstverleners
  • Inzicht in best practices uit uw sector.

Welke functies vergelijkt de benchmark Overhead zakelijke dienstverlening?

Tabel Functies Benchmark Overhead industrie

Betrouwbaar onderzoek

Berenschot voert al ruim vijftien jaar benchmarks uit, zowel binnen de publieke als de private sector. Samen met ruim 2.000 organisaties binnen 25 sectoren hebben we een omvangrijke database opgebouwd, op basis waarvan wij per sector samen met opdrachtgevers normen bepalen en onderbouwd verbeteren. Dit betekent dat we ook een betrouwbare vergelijking tussen de zakelijke dienstverlening en andere sectoren kunnen maken. Onze cijfers en definities worden dan ook vaak aangehaald in publicaties en landelijk als norm gezien.

Meld u nu aan!

U kunt zich inschrijven via het aanmeldformulier. Wilt u eerst meer informatie? Neem dan contact op met Luddo Oh. Hij vertelt u graag meer over het onderzoek.