Berenschot kan een veelheid van vraagstukken aan, wij doen dat met een grote diversiteit aan collega’s, die gewend zijn om onder enige tijdsdruk te werken. Collega’s die zich verdiepen in hun vak en bereid zijn zich volledig in te leven in uw specifieke situatie. Of het nu gaat om digitalisering, innovatie, Opex, een lastig logistiek vraagstuk of een reorganisatie. U mag van ons verwachten dat we uw sector heel goed kennen, weten wat daar de ‘Best Practice’ is, én wat er juist in andere sectoren te leren is.
Ik heb niet zo veel klanten, de meeste wel al heel lang. Mijn rol is om het vraagstuk te doorgronden in de specifieke context van uw bedrijf en dat te vertalen naar een pragmatische aanpak. We mobiliseren de allerbeste mensen bij u, als klant, bij Berenschot en daar buiten, alles voor een haalbaar en blijvend resultaat.
NV Elmar is de netbeheerder van het elektriciteitsnet op Aruba, met de Arubaanse overheid als enige aandeelhouder. Het bedrijf heeft ruim 40.000 aansluitingen, particulier en zakelijk, en beheert tevens de circa 13.000 straatlantaarns op het eiland. Het verbruik van elektriciteit op Aruba groeit, mede dankzij het toerisme (#4 top 10 Lonely Planet 2020), en het net wordt steeds complexer door toenemende automatisering en renewable energy (wind- en zonne-energie).
Neways vervaardigt als elektronicaleverancier elektronica op specificatie van de klant. Het hoofdkantoor van dit wereldwijde concern bevindt zich in Son; daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Europa en in China. Er werken in totaal circa 2.700 medewerkers. De strategie van Neways is gericht op aanzienlijke groei. Berenschot werd gevraagd die strategie voor drie sectoren – automotive, industrie en medical – nadere invulling te geven en te specificeren waar Neways strategisch op in zou moeten zetten.
Bij een onderdeel van een grote organisatie was de leverbetrouwbaarheid sterk teruggelopen; de doorlooptijd van het afhandelen van klanten was te veel toegenomen en niet onder controle. Om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen, is Berenschot gevraagd de organisatie te helpen een veranderproces in gang te zetten om de problemen zelf op te lossen.
De onderhoudsafdeling in kwestie kampt al jaren met een grote werkachterstand. Medewerkers ervaren een hoge werkdruk, de productiviteit is laag, bezetting en bemensing wijzigen regelmatig, en wantrouwen bemoeilijkt de samenwerking met de operatie. Er zijn al veel pogingen ondernomen om de situatie te verbeteren, met weinig resultaat.
Een producent van industrieel gas met een eigen Europese engineering-organisatie kampte met grote werkdruk. Ook bestond het gevoel niet effectief te opereren en dat de operatie, die door heel Europa verspreid zat, geen controle had over de engineering-activiteiten.
Een van de grote waterbedrijven in Nederland had zijn strategie herijkt en vertaald in een nieuw businessplan. Een wendbare organisatie is hierbij een belangrijk thema, wat vraagt om duidelijke keuzes rond make/buy. Omdat eenduidig beleid op het gebied van uitbesteding in het verleden ontbrak, werden keuzes zelfstandig gemaakt.