Ik ben managing director van Business & Data Solutions, één van de zes adviesgroepen binnen ons bureau. Onze specialismen: bedrijfsvoering, benchmarking, informatiemanagement, datascience en digital solutions.
Naast mijn rol als manager heb ik me sinds 2001 gespecialiseerd in benchmarking, reorganisaties, doelmatigheidsverbetering, overhead optimalisatie, productiviteitsonderzoek / werklastmetingen, werkdrukonderzoek kostprijsberekening en optimaliseren van bedrijfsprocessen (black belt lean six sigma). Binnen Berenschot coördineer ik bovendien alle benchmarks die zich richten op kosten, formatie, overhead en productiviteit.
Mijn passie is het onderbouwd en aantoonbaar verbeteren van prestaties. Hiertoe combineer ik kennis van de inhoud en methoden, met uitstekende procesvaardigheden. Ik doe niet klakkeloos wat u vraagt, maar altijd wat nodig is. En dat doe ik niet voor u, maar met u.
Alhoewel mijn team binnen veel verschillende sectoren thuis is, richt ik mij zelf met name op de zorg en (semi)overheid.
Sinds 2016 meet Berenschot de administratieve tijdsbesteding in de langdurige zorg en deze stijgt onafgebroken. Zorgprofessionals in de langdurige zorg besteden zo een derde van hun tijd aan administratie. Wij willen echter niet alleen laten zien hoeveel tijd zorgverleners besteden aan administratie en onderbouwen dat dit écht te veel is, wij willen daadwerkelijk helpen!
Administratieve belasting in de zorg gaat ten koste van tijd voor cliënten, leidt tot minder werkplezier en een toenemende verloopintentie. We vertellen u graag over de mogelijkheden om de administratieve lasten te verminderen en de bedrijfsvoering te verbeteren met behulp van onze digitale zorgassistent (Elly).
We begeleiden diverse zorgorganisaties in het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van de bedrijfsvoering met behulp van onze digitale zorgassistent (Elly). We vertellen u graag over de mogelijkheden en ervaringen van digitaal samenwerken in de regio en robotisering en digitalisering van processen.
Doet u ook mee aan de Benchmark Care 2024 voor VVT, GGZ en GHZ-aanbieders? Met deze benchmark krijgt u inzicht in uw huidige bedrijfsvoering en onderbouwd advies over het verbeterpotentieel, zoals het datagedreven verbeteren van uw zorgexploitatie. Daarbij vergelijken wij uw organisatie met soortgelijke zorgaanbieders (VVT, GHZ, GGZ). Aanmelden kan tot en met vrijdag 5 april a.s.!
Zorgaanbieders staan voor grote uitdagingen in hun bedrijfsvoering. Kosten stijgen, tarieven staan onder druk, de zorgexploitatie begint steeds meer te knellen en de arbeidsmarkt wordt alleen maar krapper terwijl de vraag naar zorg toeneemt. En hoewel praktisch elke zorgaanbieder deze uitdagingen herkent, gaan zij deze op heel uiteenlopende manieren aan. Of soms met een vergelijkbare aanpak, zonder het van elkaar te weten.
Dit jaar heeft Berenschot het bestaande kostprijsmodel voor hulp bij het huishouden doorontwikkeld, samen met de groep van twaalf aanbieders van hulp bij het huishouden die aan deze tweede editie van de Kostprijsbenchmark deelnamen. Op basis van de uitkomsten van de kostprijsbenchmark is een sectorbeeld opgesteld, met de belangrijkste inzichten en uitkomsten. Daarbij is voor 22% van de markt de kostprijs in kaart gebracht. Dit benchmarkonderzoek zal jaarlijks herhaald worden.
Als werkgever onderscheidt Aveleijn zich steevast positief op indicatoren als ziekteverzuim, verloop en medewerkerstevredenheid in de Benchmark Care. Wat is het geheim? Hoe weet Aveleijn de circa 2.200 medewerkers, 200 stagiaires en 800 vrijwilligers te boeien en te binden? Carla Grummel, Manager HR, geeft een kijkje achter de schermen.
Livio zet in op digitalisering en nieuwe technologie, met als doel de kwaliteit en efficiency binnen de zorg en de bedrijfsvoering nog verder te verhogen. Daarvoor maakt Livio onder meer gebruik van Robotic Process Automation (RPA), waarmee zij administratieve processen op een innovatieve en pragmatische wijze automatiseert.
Administratieve belasting in de zorg gaat ten koste van tijd voor cliënten, leidt tot minder werkplezier en een toenemende verloopintentie. Dit draagt bovendien niet bij aan het sluitend krijgen van de zorgexploitatie, die bij veel organisaties onder druk staat. Hoe kan Robotic Process Automation hierbij helpen?
Veel zorgorganisaties compenseerden de afgelopen jaren een tekort op hun zorgexploitatie met een positief resultaat op de vastgoedexploitatie. De tijd dat een negatieve zorgexploitatie oogluikend kan worden toegestaan, is echt(er) voorbij. Zeker nu de kosten voor huisvesting stijgen en de normatieve huisvestingscomponent (NHC) in het tarief daalt. GHZ-organisatie Frion uit Zwolle maakte de afgelopen jaren succesvol de omslag naar een rendabele zorgexploitatie. Hugo Broekman (bestuurder) en Mirjan de Heus (bestuurssecretaris) vertellen over hun aanpak.
Leverancier van automatiseringstechnologie Yarado en organisatieadviesbureau Berenschot gaan samenwerken op het gebied van het automatiseren en optimaliseren van bedrijfsprocessen binnen de zorgsector.
De afgelopen jaren compenseerden veel zorgorganisaties een tekort op hun zorgexploitatie met een positief resultaat op de vastgoedexploitatie. Nu de kosten voor huisvesting, personeel en materieel in de zorg en de overhead stijgen, is een structureel positieve zorgexploitatie urgenter dan ooit. Met een pragmatisch stappenplan komt dit streven binnen drie maanden binnen handbereik.
Doet u ook mee aan de Benchmark Care 2023 voor VVT, GGZ en GHZ-aanbieders? Met deze benchmark krijgt u inzicht in uw huidige bedrijfsvoering en onderbouwd advies over het verbeterpotentieel. Daarbij vergelijken wij uw organisatie met soortgelijke zorgaanbieders (VVT, GHZ, GGZ). Aanmelden kan tot en met vrijdag 7 april a.s.!
Zorgaanbieders staan voor grote uitdagingen in hun bedrijfsvoering. Kosten stijgen, de zorgexploitatie staat steeds meer onder druk en de krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. En hoewel praktisch elke zorgaanbieder deze uitdagingen herkent, gaan zij deze op heel uiteenlopende manieren aan. Of soms met een vergelijkbare aanpak, zonder het van elkaar te weten.
De impact van beleidswijzigingen op administratieve lasten voor zorgaanbieders en zorgmedewerkers wordt structureel onderschat. Bovendien blijken inhoudelijke en financiële afwegingen veel zwaarder te wegen bij de eerste schets van nieuw beleid.
Of het nu gaat om de toekomst van werk en organiseren, het verbeteren van het openbaar bestuur, de energietransitie of om de beste zorg voor iedereen: alles wat we doen, is onderzocht, onderbouwd en vanuit meerdere invalshoeken bekeken. Daarbij maken we optimaal gebruik van de kansen en mogelijkheden van digitalisering. We zijn dan ook blij met de nieuwe trainees die hieraan een bijdrage leveren: Noa Zuijderwijk, Enzo van den Maagdenberg, Noa Agami en Stan Verstappen.
Zorgprofessionals in de langdurige zorg geven aan in 2022 36 procent van hun tijd te besteden aan administratieve taken, terwijl zij 22 procent acceptabel vinden. Reductie van de administratieve tijdsbesteding zou een serieuze bijdrage zijn voor het personeelstekort in de zorg.
De zorgexploitatie in de langdurige zorg staat onder toenemende druk en daarmee ook de overhead. De omvang van die overhead is op veel plekken doorlopend onderwerp van discussie. Tegelijkertijd wordt van diezelfde overhead veel verwacht. Wat is wijsheid voor zorgorganisaties?
In 2022 hebben we, samen met de groep van 21 aanbieders van hulp bij het huishouden die (op basis van de cijfers uit 2021) aan de eerste editie van de Kostprijsbenchmark Hulp bij het Huishouden deelnamen, het kostprijsmodel ontwikkeld. Op basis van dit model is het mogelijk om op uniforme wijze kostprijzen te berekenen én te vergelijken. Met deze eerste editie hebben we voor 31% van de markt de kostprijs in kaart gebracht.
Veel gemeenten hebben al sinds de transitie van jeugdzorg te maken met tekorten op het budget voor jeugdzorg. Tegelijkertijd willen zij zorgaanbieders een reëel tarief betalen. Over wat een reëel tarief is, bestaat echter veel discussie. Daarom hebben we een geactualiseerde handreiking gepubliceerd voor kostprijzen in de jeugdwet, als handvat voor gemeenten en zorgaanbieders om gezamenlijk tot reële tarieven te komen.
Corona had in 2020 een acute en grote impact op de bedrijfsvoering in de zorg. Toch is het effect op de omvang van de overhead beperkt. Dit blijkt uit de Benchmark Care van Berenschot onder 102 organisaties, op basis van de jaarrekeningen uit 2020.
Administratieve belasting van zorgprofessionals blijft een aandachtspunt. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat 82% van de zorgprofessionals administratieve taken als belastend ervaart, zij hieraan gemiddeld 35% van de werkbare tijd besteden en dat administratieve belasting effect heeft op verloopintentie en werkplezier.
Bij instellingen voor verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) gaat 16,6% van de totale kosten naar overhead; binnen de gehandicaptenzorg (GHZ) is dit 16,3% en binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) 21,2%. Dit blijkt uit de jaarlijkse Benchmark Care van Berenschot onder 112 organisaties, op basis van de jaarrekeningen uit 2019. De uitkomsten liggen daarmee op een vergelijkbaar niveau als het jaar ervoor. Maar wat is nou genoeg overhead? Een lastige vraag, zeker binnen de actuele context waarin de corona-crisis niet enkel een groot beroep doet op de zorgmedewerker, maar ook op de overhead. Tegelijkertijd zullen de huidige extra uitgaven op termijn leiden tot extra druk op kosten, en daarmee op diezelfde overhead.
De administratieve belasting binnen de zorg is te hoog. Berenschot heeft de ambitie substantieel bij te dragen aan een significante reductie ervan. Deze ambitie wordt breed gedeeld, onder meer door het Ministerie van VWS (directie Langdurige Zorg) en door Wesley Kaufmann, universitair hoofddocent aan de Tilburg University en expert op het gebied van administratieve lastendruk (red tape) en good governance. Samen constateren we dat de nadruk in het beleid en berichtgeving tot nu toe vooral ligt op wat nog niet goed gaat. Dat gaat niet helpen het probleem op te lossen. Maar wat dan wel?
Het takenpakket van de verschillende onderdelen van NS Reizigers ontwikkelt zich continu, niet in de laatste plaats door steeds verdergaande automatisering. Dit brengt een aantal vragen met zich mee: • Hoeveel en welk type capaciteit is op welke momenten nodig om de taken naar behoren te kunnen uitvoeren? • Wat is de meest optimale inrichting en positionering van de betreffende onderdelen? • Wat zijn nog te verwachten ontwikkelingen, die van invloed zijn op het takenpakket, de wijze van uitvoering en de daarvoor benodigde aard en omvang van de capaciteit? • Zijn er mogelijkheden om de taakuitvoering nog effectiever en efficiënter uit te voeren? Om die vragen te helpen beantwoorden, voerden wij bij deze vijf onderdelen van NS Reizigers werklastonderzoeken uit.
Uit de jaarlijkse Benchmark Care van Berenschot blijkt dat de overhead in de langdurige zorg verder is gedaald. Binnen de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) werd in 2017 16 procent van de kosten besteed aan overhead. Binnen de gehandicaptenzorg (GHZ) was dit 15,8 procent en binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) 21,6 procent.
In ons artikel van 21 november jl. ageerden wij, in reactie op het manifest 'Scherp op Ouderenzorg' van Hugo Borst en Carin Gaemers en vooral op de (politieke) commotie die dit veroorzaakte, tegen het opleggen van een overheadnorm voor de langdurige zorg.
Tijdens het Tweede Kamer debat van donderdag 17 november over de verpleeghuiszorg, toonden Staatssecretaris Van Rijn en de Tweede Kamer zich eensgezind in hun streven naar liefdevolle en kwalitatief goede zorg in alle verpleeghuizen. Ook het manifest 'Scherp op Ouderenzorg' van Hugo Borst en Carin Gaemers werd breed omarmd. Over de uitwerking lopen de meningen echter nog uiteen.
In ons artikel van afgelopen november pleitten wij voor een realistische richtlijn voor overhead, in plaats van een opgelegde norm voor aanbieders in de langdurige zorg. In onze optiek is het vooral van belang om te sturen op kwaliteit en integrale kosten van zorg. Dat effectieve en efficiënte overhead daarbij heel belangrijk is, is evident.
De norm voor overhead? Die bepalen zorgaanbieders zelf. Zij zijn immers zelf verantwoordelijk voor goede en betaalbare zorg. En dat kan alleen als zij hun overhead slim inrichten. In dit artikel plaatsen we recente benchmarkcijfers binnen de ouderenzorg en thuiszorg (VVT), gehandicaptenzorg (GHZ) en geestelijke gezondheidzorg (GGZ) in perspectief. Op basis van de feiten, verkregen uit de Benchmark Care van Berenschot.
Regeldruk in de zorg is en blijft een groot knelpunt in de zorg. Om meer zicht te krijgen op de omvang van de regeldruk en de oorzaken daarvan, hebben wij voor branchevereniging ActiZ onderzoek gedaan naar de externe verantwoordingslast in de verpleeghuiszorg.
Werken in de zorg is onlosmakelijk verbonden met administratieve handelingen van zorg- en behandelmedewerkers. Deze handelingen dienen zich echter te beperken tot het strikt noodzakelijke en moeten zo min mogelijk ten koste gaan van de daadwerkelijke zorg zelf.
Digitalisering van de arbeidsmarkt leidt ertoe dat sommige beroepen veranderen en zelfs verdwijnen. Door dezelfde digitalisering wordt echter de overstap naar ander werk relatief makkelijk, met behoud of zelfs toename van salaris. Om die overstap mogelijk te maken, moeten werknemers zich wel (kunnen) blijven ontwikkelen. Dat vergt nu actie van werkgevers, werkenden, onderwijs en overheid: een leven lang ontwikkelen moet de norm worden.
Sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. Gemeenten kopen hiervoor onder meer zorg in bij aanbieders van jeugd-ggz. Daarmee zijn zij samen verantwoordelijk voor toegankelijke, betaalbare en goede zorg aan de doelgroep tot 18 jaar.
Zorgprofessionals in de langdurige zorg besteden gemiddeld 35% van hun werkbare tijd aan administratieve taken. Dit is een stijging ten opzichte van 2016 en 2017 (beide jaren 25%) en 2018 (31%). Het percentage verschilt per sector en is het hoogst in de GGZ (40%) en het laagst binnen de Gehandicaptenzorg (33%).
Op 14 mei hebben VNG en Jeugdzorg Nederland het rapport Kostprijsonderzoek Gecertificeerde Instellingen van Berenschot officieel in ontvangst genomen. In het onderzoek zijn de kostprijzen van de verschillende diensten en producten van de zogenoemde Gecertificeerde Instellingen (GI’s) in beeld gebracht. De organisaties geven met die diensten uitvoering aan de wettelijke jeugdbeschermingstaken en jeugdreclasseringstaken van de gemeenten.