Ik ben Managing Director van Business & Data Solutions, één van de zes adviesgroepen binnen ons bureau. Onze specialismen: bedrijfsvoering, benchmarking, informatiemanagement, datascience en digital solutions.
Naast mijn rol als manager heb ik me sinds 2001 gespecialiseerd in benchmarking, reorganisaties, doelmatigheidsverbetering, overhead optimalisatie, productiviteitsonderzoek / werklastmetingen, werkdrukonderzoek kostprijsberekening en optimaliseren van bedrijfsprocessen (black belt lean six sigma). Binnen Berenschot coördineer ik bovendien alle benchmarks die zich richten op kosten, formatie, overhead en productiviteit.
Mijn passie is het onderbouwd en aantoonbaar verbeteren van prestaties. Hiertoe combineer ik kennis van de inhoud en methoden, met uitstekende procesvaardigheden. Ik doe niet klakkeloos wat u vraagt, maar altijd wat nodig is. En dat doe ik niet voor u, maar met u.
Alhoewel mijn team binnen veel verschillende sectoren thuis is, richt ik mij zelf met name op de zorg en (semi)overheid.
Administratieve belasting van zorgprofessionals blijft een aandachtspunt. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat 82% van de zorgprofessionals administratieve taken als belastend ervaart, zij hieraan gemiddeld 35% van de werkbare tijd besteden en dat administratieve belasting effect heeft op verloopintentie en werkplezier.
Corona had in 2020 een acute en grote impact op de bedrijfsvoering in de zorg. Toch is het effect op de omvang van de overhead beperkt. Dit blijkt uit de Benchmark Care van Berenschot onder 102 organisaties, op basis van de jaarrekeningen uit 2020.
Zorgprofessionals in de langdurige zorg besteden gemiddeld 35% van hun werkbare tijd aan administratieve taken. Dit is een stijging ten opzichte van 2016 en 2017 (beide jaren 25%) en 2018 (31%). Het percentage verschilt per sector en is het hoogst in de GGZ (40%) en het laagst binnen de Gehandicaptenzorg (33%).
Sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor alle vormen van jeugdhulp. Gemeenten kopen hiervoor onder meer zorg in bij aanbieders van jeugd-ggz. Daarmee zijn zij samen verantwoordelijk voor toegankelijke, betaalbare en goede zorg aan de doelgroep tot 18 jaar.
Veel gemeenten hebben al sinds de transitie van jeugdzorg te maken met tekorten op het budget voor jeugdzorg. Tegelijkertijd willen zij zorgaanbieders een reëel tarief betalen. Over wat een reëel tarief is, bestaat echter veel discussie. Daarom hebben we een geactualiseerde handreiking gepubliceerd voor kostprijzen in de jeugdwet, als handvat voor gemeenten en zorgaanbieders om gezamenlijk tot reële tarieven te komen.
Werken in de zorg is onlosmakelijk verbonden met administratieve handelingen van zorg- en behandelmedewerkers. Deze handelingen dienen zich echter te beperken tot het strikt noodzakelijke en moeten zo min mogelijk ten koste gaan van de daadwerkelijke zorg zelf.
Doet u ook mee aan de Benchmark Care 2022? Met de benchmark krijgt u inzicht in uw huidige bedrijfsvoering en onderbouwd advies over verbeterpotentieel. Daarbij vergelijken wij u met vergelijkbare zorgaanbieders (VVT, GHZ, GGZ).
Op 14 mei hebben VNG en Jeugdzorg Nederland het rapport Kostprijsonderzoek Gecertificeerde Instellingen van Berenschot officieel in ontvangst genomen. In het onderzoek zijn de kostprijzen van de verschillende diensten en producten van de zogenoemde Gecertificeerde Instellingen (GI’s) in beeld gebracht. De organisaties geven met die diensten uitvoering aan de wettelijke jeugdbeschermingstaken en jeugdreclasseringstaken van de gemeenten.
Bij instellingen voor verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) gaat 16,6% van de totale kosten naar overhead; binnen de gehandicaptenzorg (GHZ) is dit 16,3% en binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) 21,2%. Dit blijkt uit de jaarlijkse Benchmark Care van Berenschot onder 112 organisaties, op basis van de jaarrekeningen uit 2019. De uitkomsten liggen daarmee op een vergelijkbaar niveau als het jaar ervoor. Maar wat is nou genoeg overhead? Een lastige vraag, zeker binnen de actuele context waarin de corona-crisis niet enkel een groot beroep doet op de zorgmedewerker, maar ook op de overhead. Tegelijkertijd zullen de huidige extra uitgaven op termijn leiden tot extra druk op kosten, en daarmee op diezelfde overhead.
De norm voor overhead? Die bepalen zorgaanbieders zelf. Zij zijn immers zelf verantwoordelijk voor goede en betaalbare zorg. En dat kan alleen als zij hun overhead slim inrichten. In dit artikel plaatsen we recente benchmarkcijfers binnen de ouderenzorg en thuiszorg (VVT), gehandicaptenzorg (GHZ) en geestelijke gezondheidzorg (GGZ) in perspectief. Op basis van de feiten, verkregen uit de Benchmark Care van Berenschot.
In ons artikel van afgelopen november pleitten wij voor een realistische richtlijn voor overhead, in plaats van een opgelegde norm voor aanbieders in de langdurige zorg. In onze optiek is het vooral van belang om te sturen op kwaliteit en integrale kosten van zorg. Dat effectieve en efficiënte overhead daarbij heel belangrijk is, is evident.
Tijdens het Tweede Kamer debat van donderdag 17 november over de verpleeghuiszorg, toonden Staatssecretaris Van Rijn en de Tweede Kamer zich eensgezind in hun streven naar liefdevolle en kwalitatief goede zorg in alle verpleeghuizen. Ook het manifest 'Scherp op Ouderenzorg' van Hugo Borst en Carin Gaemers werd breed omarmd. Over de uitwerking lopen de meningen echter nog uiteen.
In ons artikel van 21 november jl. ageerden wij, in reactie op het manifest 'Scherp op Ouderenzorg' van Hugo Borst en Carin Gaemers en vooral op de (politieke) commotie die dit veroorzaakte, tegen het opleggen van een overheadnorm voor de langdurige zorg.
Uit de jaarlijkse Benchmark Care van Berenschot blijkt dat de overhead in de langdurige zorg verder is gedaald. Binnen de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) werd in 2017 16 procent van de kosten besteed aan overhead. Binnen de gehandicaptenzorg (GHZ) was dit 15,8 procent en binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) 21,6 procent.
Het takenpakket van de verschillende onderdelen van NS Reizigers ontwikkelt zich continu, niet in de laatste plaats door steeds verdergaande automatisering. Dit brengt een aantal vragen met zich mee: • Hoeveel en welk type capaciteit is op welke momenten nodig om de taken naar behoren te kunnen uitvoeren? • Wat is de meest optimale inrichting en positionering van de betreffende onderdelen? • Wat zijn nog te verwachten ontwikkelingen, die van invloed zijn op het takenpakket, de wijze van uitvoering en de daarvoor benodigde aard en omvang van de capaciteit? • Zijn er mogelijkheden om de taakuitvoering nog effectiever en efficiënter uit te voeren? Om die vragen te helpen beantwoorden, voerden wij bij deze vijf onderdelen van NS Reizigers werklastonderzoeken uit.
De administratieve belasting binnen de zorg is te hoog. Berenschot heeft de ambitie substantieel bij te dragen aan een significante reductie ervan. Deze ambitie wordt breed gedeeld, onder meer door het Ministerie van VWS (directie Langdurige Zorg) en door Wesley Kaufmann, universitair hoofddocent aan de Tilburg University en expert op het gebied van administratieve lastendruk (red tape) en good governance. Samen constateren we dat de nadruk in het beleid en berichtgeving tot nu toe vooral ligt op wat nog niet goed gaat. Dat gaat niet helpen het probleem op te lossen. Maar wat dan wel?
Digitalisering van de arbeidsmarkt leidt ertoe dat sommige beroepen veranderen en zelfs verdwijnen. Door dezelfde digitalisering wordt echter de overstap naar ander werk relatief makkelijk, met behoud of zelfs toename van salaris. Om die overstap mogelijk te maken, moeten werknemers zich wel (kunnen) blijven ontwikkelen. Dat vergt nu actie van werkgevers, werkenden, onderwijs en overheid: een leven lang ontwikkelen moet de norm worden.
Regeldruk in de zorg is en blijft een groot knelpunt in de zorg. Om meer zicht te krijgen op de omvang van de regeldruk en de oorzaken daarvan, hebben wij voor branchevereniging ActiZ onderzoek gedaan naar de externe verantwoordingslast in de verpleeghuiszorg.