De mobiliteitssector verandert snel. Ik help mijn klanten goed met die verandering om te gaan. Daarbij koppel ik mijn inhoudelijke kennis van mobiliteit en mijn inzicht in de werking van de sector aan inzichten uit de bestuurs- en organisatiekunde. Zo kan ik mijn klanten praktische adviezen geven, die uitstekend zijn toegespitst op de context en het werkveld waarin zij opereren .Ik doe dat onder andere op het gebied van verkeersveiligheid, openbaar vervoer, spoor, smart mobility en grote infrastructurele projecten.
Het is mijn overtuiging dat in de continu veranderende context van de mobiliteitssector een puur projectmatige, lineaire aanpak van een adviestraject niet volstaat. Mijn werkwijze is daarom flexibel en pragmatisch: als de omstandigheden veranderen, verandert de aanpak mee. Ik borg daarbij altijd een vlekkeloze uitvoering van het adviestraject qua proces en de hoge kwaliteit van het advies dat we opleveren. Die zijn niet flexibel!
COVID-19 heeft het OV hard geraakt, zo blijkt uit een rondgang van Berenschot langs een aantal belangrijke mobiliteitspartijen. De scherpe daling in reizigersaantallen had een ongekend grote impact op de bedrijfsresultaten. Om te kunnen inspelen op het nieuwe normaal, is bovendien meer flexibiliteit vereist.
Afgelopen jaar werkten het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, KLM, ProRail, NS en Schiphol aan een gezamenlijke agenda om de internationale trein te versterken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegtuig. Berenschot ondersteunde de vijf partijen bij het opstellen van de agenda, die 20 november naar de Tweede Kamer is gezonden.
De coronacrisis zorgt wereldwijd voor hervormingen, ook op het gebied van mobiliteit en verstedelijking. Na de virusuitbraak adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om zo veel mogelijk lopend of met de fiets te reizen. Hiervoor is meer ruimte nodig in steden.
Een professionele invulling van het opdrachtgeverschap is complex en aan verandering onderhevig. Die constatering was voor de afdeling Programmering Rijkswegen van het ministerie van IenW aanleiding om Berenschot een nulmeting te laten uitvoeren om de huidige en gewenste invulling van het opdrachtgeverschap in kaart te brengen. Een verbetertraject moet nu leiden tot verdere professionalisering.
Een consortium met advies- en ingenieursorganisatie Arcadis, stedenbouwkundig ontwerpbureau PosadMaxwan en Berenschot won recentelijk alle vijf raamcontracten voor beleidsadvies- en ingenieursdiensten voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
In deze publicatie duiden we de veranderopgave waar overheden – met name gemeenten - voor staan en bieden we concrete handelingsperspectieven om invulling te geven aan deze opgave.
Afgelopen jaar werkten het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, KLM, ProRail, NS en Schiphol aan een gezamenlijke agenda om de internationale trein te versterken als alternatief voor en in aanvulling op het vliegtuig. Berenschot ondersteunde de vijf partijen bij het opstellen van de agenda, die 20 november naar de Tweede Kamer is gezonden.
Het verkeer op het spoor neemt toe. De afgelopen jaren zijn er meer, langere en zwaardere treinen gaan rijden. Deze treinen gebruiken steeds meer energie. Dat gaat steeds meer knellen met de huidige stroomvoorziening (TEV). Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, is het nodig de energiecapaciteit op korte termijn uit te breiden. Alleen daarmee kan het spoorvervoer verder groeien. Spoorwegbeheerder ProRail ziet een transitie van 1,5 kV naar 3kV bovenleidingspanning als structurele oplossing om ook in de toekomst treinen te laten rijden. Aan Berenschot de vraag hen te helpen onderzoeken wat de huidige beperkingen van de TEV zijn en welke meerwaarde 3kV kan leveren.
Het aantal mensen dat jaarlijks in het verkeer om het leven komt, is nog altijd zorgwekkend. Daarom zet de Rijksoverheid met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 hoog in op een verbeterde verkeersveiligheid. In dit kader heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) tot 2030 in totaal € 500 miljoen beschikbaar gesteld aan de decentrale overheden voor een investeringsimpuls voor het verkeersveiliger maken van provinciale en gemeentelijke wegen. Daar vallen veruit de meeste slachtoffers.
Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is het kader voor het meerjarenplan van de Rijksoverheid, provincies, gemeenten en vervoerregio’s om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren. In de komende jaren gaan overheden aan de slag met deze opgave. Daarvoor hebben ze geld nodig. Hierbij kunnen Europese subsidies een waardevolle aanvulling zijn. Sommige wegbeheerders maken hiervan al gebruik om verkeersveiligheidsprojecten te realiseren, maar dat kan altijd nog meer en beter.
Het tankstation staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering. De overgang naar elektrisch rijden en veranderend consumentengedrag in de retail zijn bepalend voor de toekomst van tankstations. Door de mobiliteits- en energietransitie zal het aandeel elektrische auto’s toenemen tot naar schatting vier tot zes miljoen exemplaren in 2035. Dat is 40 tot 70 procent van het totale wagenpark voor personenvervoer. De impact hiervan zal aanzienlijk zijn op de omzet die tankstations dan halen uit de verkoop van motorbrandstoffen.
In opdracht van het Ministerie van VWS evalueerde Berenschot de besluitvorming over en de ontvangst van arriverende vluchten uit Zuid-Afrika op Schiphol op vrijdag 26 november 2021 in het licht van de opmars van de omikronvariant in die regio. Inmiddels is de evaluatierapportage naar de Tweede Kamer verstuurd en heeft de minister laten weten de aanbevelingen te omarmen.